Geplaatst op
Het werk van vandaag de dag is doorgaans stukken veiliger dan ooit te voren. Daar mogen we natuurlijk erg blij mee zijn! Desalniettemin zijn er toch nog best wat beroepen waarbij verschillende werkzaamheden moeten worden uitgevoerd waarbij de kans op letsel nog aanwezig is. Als je bijvoorbeeld bovenop treinen moet klimmen voor onderhoud, dan loopt er wel minimaal anderhalf duizend volt over de bovenleiding! Maar wat nu als er toch letselschade is ontstaan? Wie is er dan verantwoordelijk en aansprakelijk? In deze blog lees je meer over de aansprakelijkheid van je werkgever bij letsel op het werk.
Zorgplicht
Een werkgever heeft een zogenaamde zorgplicht. Dit betekent dat de werkgever verplicht is om zorg te dragen voor de volgende punten richting zijn werknemers:
- De werkgever moet ervoor zorgen dat de werkomgeving veilig is;
- De werkgever moet ervoor zorgen dat de kans op een ongeluk of ziekte bij een werknemer zo laag mogelijk is;
- De werkgever moet ervoor moet zorgen dat instructies die hierbij het risico verhogen duidelijk en juist zijn;
- De werkgever moet er toezicht op houden dat bovenstaande punten worden nageleefd.
Als je als werknemer letselschade hebt opgelopen doordat de werkgever een of meerdere van de bovenstaande punten niet (juist) heeft uitgevoerd, dan is de werkgever in principe juridisch aansprakelijk voor de geleden schade.
Hoe stel ik mijn werkgever aansprakelijk?
Als je vindt dat je werkgever aansprakelijk is voor de geleden letselschade, dien je de volgende stappen te doorlopen om hem formeel aansprakelijk te stellen om in aanmerking te kunnen komen voor een letselschadevergoeding:
Stap 1: Neem contact op met een letselschadeadvocaat;
Stap 2: Maak een overzicht van de geleden schade – zowel nu als ten gevolge van het herstelproces;
Stap 3: Schrijf een aangetekende brief aan je werkgever waarin je vraagt om schadevergoeding en voeg de lijst met geleden schade toe.